tisdag 12 augusti 2008

Back to school


Nu börjar hösten på riktigt igen även på den här bloggen.

Dagens läsning är kortcasen från Jay Chiat Planning Awards.
notanotherplanningblog och theplanninglab har Nina och Leon skrivit om sina favoritkampanjer och vad som finns i deras braidéerlåda.

Tangoreklamen var det som formade mig mest när jag började arbeta med reklam. Att man kunde göra så här kändes enormt uppfriskande och befriande och i stort sett allt som HHCL gjorde på den tiden var helt banbrytande. Tack vare bloggandet kan man ju numera läsa Adliterate av deras fd chefsplanner Richard Huntington. Linjen från strängt och stringent tänkande till den här extremt underhållande galenskapen är befriande kort.



Senaste tiden har jag varit helt besatt (sic!) av TBWA New Yorks Skittlesreklam och min absoluta favorit är Pinata. I mitt tycke ju mer jag tänker på den, den perfekta tradreklamen.



Jag kan (som min bordsgranne Magnus mycket väl kan intyga) se den hur många gånger som helst. På raken.

Men år för år har mer och mer som inte varit vanlig reklam varit betydligt mer intressant att lägga i sin inspirationslåda. Uppenbara saker som Nike Plus, men självklart även saker som Tap Project, Uniqlock och Whopper freakout.

I all sin enkelhet är Ben & Jerry's fossil fuelglass ett mycket bra exempel på hur man ska göra nuförtiden.

Namnet: WYSIWYG
Innehållet: små chokladdinosaurier i glassen som anknyter till namnet med glimten i ögat.
Förpackningen: miljövänlig papp.
Nyttan: Del i kampanj för att minska växthuseffekten.
Engagemanget: Som konsument kan man delta i kampanjen och Ben & Jerry's ger tips på hur man sparar energi på sin webb

Jag tänkte på det här när jag läste om Compricers "framgångar" i Dagens Media.
Reklamfilmen är super.

Och medieplaceringarna är säkert lika väl uttänkta.

Men att kännedomen för Compricer skulle vara 40% låter HELT osannolikt. Den undersökningen skulle jag verkligen vilja se.

Trafik-"ökningen" ser ut så här på Google:

Dvs en jätteökning när kampanjen går, men en tillbakagång och back till lägre nivåer så snart kampanjen slutar gå.

Totalvolymen är också, som de säger; mycket blygsam.
Om man jämför med två giganter; eniro och hitta, så ser man ett exempel på vad en annan sak; helt fjärran från reklam (och jag avskyr verkligen Eniros tecknade vättar) kan åstadkomma.


När sker skiftet? När går eniro om?

Svar: i november 2007. Samma månad som de lanserar utsiktsbilder.

Bra nytta och dålig reklam klår dålig nytta och bra reklam. Varje dag i veckan.

2 kommentarer:

Ulrika Good sa...

Men Kjell Bergqvist
var bra i alla fall.

Elias Betinakis sa...

Håller delvis med.
En del av Kjell-spotarna var lysande som humor.
Men reklammässigt tycker jag ändå att Eniro och Ogilvy har ljusår till den nivå som gamla Rönnberg McCann höll med Christers nummerguide, vi vill bara göra dig uppmärksammade på att gulasidorna finns på internet och det låter dumt men är smart.