tisdag 24 juni 2008

Bloggdrev

Några meter bort från mig sitter Björn Mellstrand, VD och PR-konsult på JMW kommunikation och en av de drivande krafterna bakom den kreativa revolution som just nu äger rum i PR-branschen (sociala medierevolutionen).

En av de klokare insikterna jag hört från honom hörde jag för bara några minuter sedan och jag måste dela med mig av den:

"Bloggarnas roll i FRA-debatten är det första riktiga svenska bloggdrevet."

Där det tidigare funnits ansatser till bloggdrev, som en del blogg-scoop om vissa av alliansministrarnas användning av svart arbetskraft och motvilja mot att betala TV-licenser, så är det här kanske första gången som hela den svenska bloggosfären (jag tycker nog att det är hela, och inte bara FRA-bloggosfären) driver en fråga i samma riktning, med den kraft som förut bara var förunnat de traditionella medierna. Den kraft som förut bara fanns i tradmedias mediedrev fanns nu i bloggarnas blogdrev.

Man kanske inte ska bli för frireligiös och kalla bloggarna för den fjärde eller femte statsmakten, men visst är det fint och vackert att vanliga människor utan traditionella plattformar som makt och media kan driva stora frågor med samma kraft. Om än bara i få utvalda frågor. Det här kanske bara var början och mediebilden i valet 2010 kanske kommer att handla om bloggdrev i samma utsträckning som traditionella mediedrev.

Kanske relaterat är Kullins inlägg om den lilla bloggen som sänkte börskursen för C2SAT.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

ps kolla in FRA-wikin frapedia om du vill läsa mer om FRA

0 kommentarer: