onsdag 26 mars 2008

Snålheten bedrar visheten

Att coop byter byrå efter 14 år på Brindfors har väl undgått få i den svenska byråbranschen. Om skälet är att reklamen inte har gått hand med affärsutveckling är det ett bra skäl att byta byrå. Om det däremot är så att Coop vill spara pengar är det ett extremt dåligt skäl att byta.

Medieköp är en av posterna i Coops marknadsföringsbudget. Förra året var Coop Sveriges andra medieköpare brutto med 814 mkr. Enligt årsredovisningen för 2006 har man marknadsföringskostnader på 854 mkr.

Idag skriver Resume att de vill halvera byråarvodet från 12 mkr till mellan 5 och 7 mkr.
Sveriges näst största reklamköpare med en marknadsföringsbudget på nästan en miljard och med enorma varumärkesproblem och en mängd egna varumärken gör alltså budgeten till en fråga?!

För Coop är 7 mkr kaffepengar. Skillnaden mellan en bra byrå och en sämre eller en som blir klämd ekonomiskt kan vara skillnaden mellan om det finns pengar att köpa kaffe för eller inte.

1 kommentarer:

lord Fredruk sa...

Jag skrev väl själv en rad eller två om eländet. Problemet är i grund och botten att Coop har kopiösa varumärkesproblem man måste ta i tu med. Coop äger ingenting, varken ord, begrepp eller företeelser och associeras därför av detsamma av konsumenterna. Att ligga på samma torg som Ica-butiken är ingen bra position om de nu trodde det.