fredag 14 mars 2008

Mad Men II

Den här övningen är inte speciellt svår, akademisk eller gör anspråk på att vara en absolut sanning, men resultatet är ändå ganska intressant tycker jag.

Branschtidningarna har haft fokus på antal nomineringar per byrå och kund, så jag tänkte att den här analysen kunde fungera som komplement.

Jag har tagit några kategorier i Guldägget (Integrerad, Film, Utomhus och Media) och räknat. Hur många män och hur många kvinnor har blivit nominerade. (Och med nominerade menar jag AD, Copy och CD). Sen har jag helt enkelt lagt ihop dem och gjort en liten graf. Den ser ut så här:


Hur har jag räknat?
- AD, Copy och CD är värda lika mycket. Om CD skulle få 2p istället för en skulle den manliga stapeln bli ännu högre.
- I de fall där ngn står med både som CD och AD eller Copy räknas man bara en gång.
- I design är det svårt att veta vem som gör vad (formgivare kan ju betyda så många olika saker; samma sak med copy på designbyrå) och Internet är det helt enkelt så svårt att rent tekniskt räkna (se bara ABSOLUT machines arbetsgruppen...). Jag tror dock inte att resultaten skulle bli annorlunda om man räknade fler kategorier. Någon som har tid över får gärna prova.
- Jurysammansättningen är förhållandesvis jämn.
Film (3k, 4m)
Integrerad (3k, 4m)
Media (3k, 4m)
Utomhus (3k, 4m)

Går det att göra något åt det här?

Andra bloggar om: , , , ,

0 kommentarer: