onsdag 12 mars 2008

Dreamteam 2.0

Det här var bra.

På BBC har de sänt en dokumentär om reklambranschens guldålder, 60-talet. I USA hade man Bill Bernbach på DDB, i Sverige hade man Leon Nordin på Arbmans. I England hade man CDP, Collett Dickenson Pearce.

Ian Tait på Poke har tagit fasta på att 60-talet på många sätt hade egenskaper som gjorde den kreativa revolutionen möjlig.
  1. The time was right. The swinging 60s. Post-war gloom moving into a period of rapid cultural innovation.
  2. The existence of a bunch of TV natives. People who had grown up with TV, who knew how to write for it, and to make it work for them.
  3. A media environment where you could create a phenomenon overnight by putting something on the only commercial TV channel and hitting 20m people in one go.
  4. Clients needed help.
  5. The creation of a place where cool creative people just wanted to hang out.
Och han är lika snabb på at påpeka att de omständigheterna existerar just nu. Fast inte i reklambranschen. Utan i digitalt.

Om 60-talet var tiden för gudabenådade ADs, Copys, filmmakare och projektledare med dde feta rolodexarna, så ser han framtidens byrå bestående av följande team:

Entreprenörer
De som får saker att hända. De som kan göra affärer och se möjligheter bortom det förväntade.
[svenska exempel, Matias Palm Jensen, David Sundin]

Geekar, uppfinnare, designers
De som kommer på idéerna som inget kommit på förut. De som tänker i andra banor. De som ligger längst fram.
[svenska exempel, Ted Persson, Nicke Bergström]

Super producers
De som har nätverket, känner människor, och ror i land de stora projekten. De som är spindeln i nätet.
[svenska exempel, Patric Blixt, Magnus Wålsten)

Online content creators
De som gör't. Filmare, illustratörer, flashgudar.
[svenska exempel, North Kingdom-gänget, B-reel]

Cyber anthropologists
De som rör sig hemtamt i den digitala världen och kan förklara och förstå vad och varför.
[svenska exempel, Micael Dahlén, Magnus Lindqvist]

Uber bloggers
De som populariserar de stora begreppen, gör det obegripliga begripligt, och vet hur man får digital spridning på sina ideer över bloggosfären.
[svenska exempel, Brit Stakston, Dan Landin, Niclas Strandh]

Undrar när och om vi får en ny typ av byrå, uppbyggd av de här typerna av egenskaper/karaktärer?

4 kommentarer:

lord Fredruk sa...

Svaret på din sista fråga är tyvärr nej/aldrig. Många av de du räknar upp är typiska "satelliter" och funkar bäst antingen för sig själva, oberoende av andra eller tillsammans med ett sammansvetsat team (läs: andra, inte så klart lysande stjärnor). Att klumpa ihop dessa skulle bli ungefär lika lyckat som världslaget i fotboll i praktiken.
Fast det är klart. Fanns möjligheten att möta lag ifrån andra galaxer, så.
BTW Google account suger. Jävla bök.

Elias Betinakis sa...

Tänkte iofs mer på typen av byrå (dvs med andra rollbeskrivningar än AD, copy, PL) än att bygga upp en byrå med de personer som jag räknat upp som exempel :)

Bill Bernbach kom på att AD+Copy var det perfekta kreativa teamet på 60-talet och sedan dess har man organiserat verksamheten efter det.

Men är det med dagens verklighet det allra bästa sättet att organisera kommersiellt idéarbete? Och det är inte jag så säker på.

lord Fredruk sa...

Åhå. Du menade så. Jag kanske koncentrerade mig för mycket på verksamhet under samma tak. I så fall vill jag halvt backa och påstå att Dreamteam 2.0 är pågående (främst virtuellt). http://samesamebutdifferent.se/ är ett ganska färskt exempel. Jag tror att vi kan räkna med ett antal intressanta konstellationer framöver, särskilt på PR-fronten.

Elias Betinakis sa...

samesamebutdifferent är en jättebra blogg, men jag tror verkligen att man kan jobba med konkreta projekt i annan form också :)