måndag 3 december 2007

“We're looking for an agency relationship where PR, media, Web site analytics, creative, planning, [and everything] are all fixed on one objective, which is shareholder value for Dell,” “Right now, it's like we have a football team with 25 quarterbacks on the field.”

Dells och WPPs gigantiska inhouseavdelning Da Vinci, som med 4,5 miljarder dollar i billings (mediebudget+byråarvode) på tre år kanske är en av världens största reklambyråer redan från starten 2008 ställer mycket på sin spets.

Apple har redan en liknande avdelning tillsammans med Chiat Day, men det här är i en helt annan skala. Är detta månne framtiden för de stora företagen att gå?

I Sverige tuffar de traditionella inhousebyråerna på, där redan 5 av 14 kategorivinnare i Sveriges bästa marknadschefer arbetar byrålöst, men det är få som gått den här vägen; att låta någon bygga upp inhouseadelningen tillsammans (vill minas att leo Burnett och Arla höll på med/håler på med? något liknande, men det är hittills det enda jag kommer ihåg).

Läs mer om utvecklingen på researcher.

Andra bloggar om: , , , , ,

0 kommentarer: